بحثی کامل و جامع در مورد بحث حجاب شرعی با روایت منبع معتبر 

 

به گفته بعضی ها :1⃣دلیل قطع نزولات آسمانی وضعیت افتضاح حجاب است/2⃣وقتی وارد برخی مکان‌ها می‌شویم، انگار در یک کشور اسلامی زندگی نمی‌کنیم/در ادامه او وضعیت حجاب را افتضاح خواند یکی از دلایل کم شدن برکات زندگی و قطع شدن نزولات آسمانی را همین موارد برشمرد/3⃣اگر حجاب برود، عفت و حیا هم از بین می‌رود

 

〰〰〰〰〰〰〰〰〰

 

✍مهدی سلمانی

(پژوهشگر و محقق مسائل دینی و فلسفی)

 

1⃣ » مضمون کلی حرف ایشان این بود که : بی حجابی عامل قطع باران!

 

وقتی بی حجابی میشود، بارون ها قطع میشود ! در صورتی که بنده در روایات گشتم و جست و جو کردم ، همچین چیزی را نیافتم ! 

اشکالی ندارد بنده پیدا کردم و نشان خواهم داد که چه عواملی باعث میشود کمبود بارش رخ دهد

 

کمی به زبان خودمانی بگوییم

 

امام صادق (ع) و امام باقر (ع) فرمودند که ۲ چیز است که باعث میشود باران نبارد : 

 

1⃣فساد و خیانت قاضی ها و دادگستری ها

2⃣ظلم رئیس ها و بالادستی ها

 

این هاست که باعث میشود که باران نبارد ، نه بی حجابی❗️ و ی❗️ و عریانی❗️ و. اگر به بی حجابی بود پس الان در خارج و اروپا باید از تشنگی تلف میشدند ، پس چرا در اروپا بارندگی زیاد است ❓

 

اگر میخواهید باران بیاید ، دادگستری ها ، وکیل های خائن، قاضی های خائن و مسئولین خائن را اخراج کنید

 

2⃣ » : خیر ، در جامعه اسلامی زندگی نمیکنیم ! اگر بنا به اسلامی بودن بود ، نباید ی و اختلاس و ربا و و هزاران چیز دیگر میبود 

۱. خود رهبری هم گفتند که جامعه ی اسلامی و دولت اسلامی نداریم ‌ ‌ ۲. خودمان هم در جامعه کنونی می‌بینیم که هیچ چیز اسلامی نیست‼️ اگر شما از عالم غیب خبر داری به ما هم بگویید تا مطلع شویم❗️

 

3⃣ » : حرف شما قیاس مع الفارغ است ، قیاس مع الفارق هم یعنی قیاس بدون رابطه . مثلاً 

چون اسب ها میمیرند 

پس انسان ها هم میمیرند 

قیاس بدون داشتن حد وسط 

بی ربط و بی معنا

رابطهٔ حجاب با عفت و حیا ، رابطه ای مطلق نیست بلکه منه وجه است : 

 

1⃣بعضی با حجاب ها ، عفت و حیا دارند

2⃣بعضی با حجاب ها ، عفت و حیا ندارند

3⃣بعضی بی حجاب ها ، عفت و حیا دارند

4⃣بعضی بی حجاب ها ، عفت و حیا ندارند

 

اولویت معلوم می‌کنه که شما بین دو تا چیز کدام را انتخاب کنید ، معلوم میشود که حیا مبناست .

 حیاست که ازش خروجی حجاب در میاد ، اما اگر آمدید تمام انرژی و تمرکز تان را گذاشتد برای یک مصداق و یا بر ظاهر بیرونی و ویترین ، از اصل غافل شدید ، چیزی را درست میکنید که ظاهرش را تا یه جایی نگه می‌دارید مثل عربستان سعودی که خانم ها با حجاب هستند ولی پشت صحنه ، هزار و یک مسئله‌ است .

ظاهر را می‌توانید تا یه زمانی درست کنید ولی در آمار سرچ اینترنتی می‌بینیم که بیشترین سرچ در سایت های (فلان) دومین کشور ، کشور ایران و دومین شهر ، شهر تهران ملت‌های جهان اسلام! اینجا بحث مطرح می‌شه لذا اولا اگر از من سوال کنید اولا میگم حجاب مهم نیست که در اولویت باشد بلکه حیا و عفاف است که خروجی آن حجاب است .

 

اما نمی توانیم حکومتی را اسلامی بدانیم و طبق میل مردم و مسئولین عمل کنیم. باید از هر طریقی که درست باشد کوشید که قوانین الله را جاری کرد. کلمه حجاب اجباری ساخته دشمنه و غلطه

 

شما ممکن است یک آدمی را پیدا کنید که بسیار با حیا اما به هزار و یک دلیل مثل اینکه تو فرهنگ و فضا و زندگیش این مظاهر از حجابو نداشته

 حجابش به شکل مورد نظر ما تطبیق نمی‌کنه ، چون حجاب سبک زندگیه اما حیا خودِ دینه ، دقت کنید حجاب lifestyle است ، یه جایی رنگیه ، یه جایی مشکیه ، یه جایی دو تیکه ، یه جای سه تیکس ، یه جای چادر ایرانیه یه جایی چادر عربیه ، اینه سبک زندگی .

 

هم در نهج‌البلاغه هم در خطبه‌ فدکیه حضرت زهرا (س) به صراحت تاکید دارند : جلوی ی را بگیر تا حیا عفت درست بشه

 

در کتاب بحارالانوار می‌بینیم :

 

وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّة

ترک ی موجب عفت است

در کتاب زندگانی حضرت زهرا علیها السلام آمده است :

 

 وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّة 

 

پس با توجه به این منابع می شود این گونه گفت که انجام ی یکی از عوامل از بین رفتن حیا و عفت می شود »

 

بحارالانوار ج 29 ص 223

زندگانی حضرت زهرا علیها السلام()، ص: 697

 

در خبرها ، دیروز پریروز می‌خوندم که تو فلان بانک در هلند داره برای مسلمان‌ ها وام بدون سود میده برای اینکه شرعا اشکال داره ، بعد ما اینجا همه‌ی بانکها مون دارن ربوی عمل می‌کنند ، اونم کجا ! سپاه بانک داره ، نیروی انتظامی بانک داره ، بنیاد شهید بانک داریه ، پس مشکل جای دیگریست ، خروجی اون عفاف و حیا و. میشه یه چیزی به اسم حجاب» که تو فرهنگ‌های مختلف ، خرده فرهنگ‌ها ، فضاها ، محیط‌ها و جاهای مختلف فرق می‌کند

 

۱. اون چیزی که مهمه عفاف و حیاست

۲. ما وقتی از حجاب حرف می‌زنیم اولویت‌های دیگری هم داریم ، بین حجاب و خانواده کدوم مهم تره❓

دین ما این و میگه ، رهبری این میگه ، واقعیت جامعه این میگه 

اگر حالا یه خانم و آقایی به هم وفادار باشن به هم خیانت نمیکنن تو این اوضاع آشفته روز به روز بدتر ، با هم انس دارند ، شب رفتند پارک با هم غذا بخورند ، ظرف بردن، پیکنیک بردن ، فرش و زیرانداز انداختن دارن با هم مثلا غذا میخورن ، موی خانمه بیرونه این مصداق مشخص بیشتر با دین فاصله داره یا یه خانومی که چادر سرش مو هایش هم اصلا بیرون نیست ، اینجوری رو گرفته ، اما داره غیبت می‌کنه❗️

رفته دادگاه تقاضای طلاق داده ، مهریش گذاشته به اجرا ، شوهر بدبخت انداختن زندان , الکی ها ، من نمی‌خوام اونجایی که حق داره نمی‌ خواهم ، علکی ها

کدامش به دین خدا نزدیک‌تره❓

تو روزگاری که روز به روز فساد داره بیشتر میشه تو اوضاعی که روز به روز خانواده بیشتر در معرض تهدیده ، تو روزگاری که همه شما می‌دونید کدوم به دین خدا نزدیک‌تره❓

اینجا اولویت‌ها مطرح میشه که من بین این اولویت‌ها الان تمرکزم در اداره‌ی صدا و سیما ، در اداره‌ی وزارت ارشاد ، در هدایت جامعه ،در آموزش و پرورش ، در رادیو گفت و گو و . . خوردن مشروب روز به روز داره بیشتر میشه تو دبیرستان علنی❗️تو دانشگاه علنی❗️دیگر این را نمی‌شود انکار کرد ‼️

بین اینکه طرف مشروب می‌خورد یا پیرهن آستین کوتاه می‌پوشد

 

تدبیر و ت ما غلط بوده

 

❤️گرنه موشی در انبار ماست

حاصل گندم چهل ساله کجاس

 

در مدرسه‌ای که بچه‌ها را به خاطر اینکه تو حیاط بازی کردن دقت کنید والله علی عظیم باید خون گریه کرد دختر داییم خودش به من میگفت : گفت می‌خواستند تنبیه مان کنند مجازات چی بود ؟ برو تو نمازخونه ، چهار رکعت نماز بخون

 از این فاجعه بالاتر؟

کسی دوهزار شعور داشته باشه نمیگم ولی خدا باشه میگم دو هزار شعور داشته باشه از این فاجعه بالاتر نمیشه ، واقعاً اون دختران تا آخر عمرشان از نماز چه تصوری خواهند داشت ؟ زجر و عذاب و مجازات و. اگر چیز دیگریست بسم الله بگویید.

 

به قول تعبیر یکی از روایات که فرمود اگر پیامبر خدا دستور به حفظ حرمت اهل بیت داده بود ، بدتر از این می‌تونستن بکنن ، اما اگر ما قرار بود در کل این سی و هفت هشت سال تخریب کنیم اعتقاد مردمو به نماز و روزه و حجاب ، اعتقادات بدتر از این نمیشد که الان متأسفانه هست

 

 

بریم یکم دقیق تر و با سند و مدرک صحبت کنیم

 

⚫️ امام رضا (ع) می فرمایند :

هرگاه حاکمان دروغ بگویند باران نمی‌بارد.

 

میزان الحکمه جلد ۳ صفحه ۲۸۶

 

⚫️ حضرت رسول اکرم (ص) می فرماید: هرگاه کم فروشی شود، خداوند ایشان یعنی مردم را به خشکسالی و کمبود گرفتار می کند.

 

رسول خدا (ص) در حدیث دیگری می فرماید : همیشه امتم در خوشى و خوبى باشند تا زمانى که با هم دوستى کنند و بهم هدیه دهند و امانت را بپردازند و از حرام دورى کنند و از مهمان پذیرائى کنند و نماز را برپا دارند و زکات را بدهند، چون‏ انجام ندهند گرفتار قحطى و خشکسالى شوند.

 

جلد شانزدهم بحار الانوار صفحه ۲۵۱

 

⚫️ پیغمبر اکرم (ص) فرمود: هیچ مردمى عهدشکن نشدند مگر اینکه دشمن آنها بر آنها مسلّط گردید و هیچ قومى ظلم نکردند مگر اینکه کشتار در بین آنها زیاد شد. و هیچ قومى از پرداخت زکات امتناع نکردند مگر اینکه از آمدن باران ممنوع شدند.

و در ما بین آنها عمل منافى عفّت و فحشاء ظاهر نشد مگر اینکه در میان آنها مرگ مفاجات شیوع پیدا کرد. و هیچ قومى کم فروشى نکردند مگر اینکه به خشکسالى مبتلا شدند.

 

ارشاد القلوب - ترجمه طباطبایى صفحه ۲۸۳

 

⚫️ حضرت رسول (ص) فرمود: هر گاه زمامدار ستم کند باران کم مى‏شود و هر گاه اهل ذمّه را فریب دهند و نیرنگ بازى کنند دشمنانشان بر آنان آشکار گردد و هر گاه کارهاى زشت و ناپسندید آشکار شود زمین لرزه ایجاد شود و هر گاه امر بخوبى و معروف و پیشگیرى از محرّمات کم شود محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجاى ثواب و ثواب بجاى گناه قرار گیرد بعد اندیشه کنند پس از فکر و اندیشه پشیمانى و بازگشت است.

 

نهج الفصاحه - مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص) صفحه ۱۹۷

 

⚫️ امام رضا (ع) فرمود: چون زمامداران دروغ پردازند باران قطع مى‏شود، و چون سلطان ستم کند پایه‏هاى دولتش سست مى‏گردد (و دولتش از چشم مردم مى‏افتد)، و چون زکات داده نشود چهار پایان مى‏میرند.

 

۱.أمالی شیخ مفید - صفحه ۳۱۱

۲. بحار الأنوار – جلد ‏۷۰ - صفحه ۳۷۴- باب ۱۳۸

 

دو سوال مهم!

 

سوال اول :

 

آیا کشوری را داریم که برای پوشش ، قانون نداشته باشد ؟ 

دلیل کشورهای دیگر برای این قانونگذاری چیست ؟

 

سوال دوم 

 

روزانه هزاران نفر از چراغ قرمز رد میشوند ، آیا باید در قانون راهنمایی و رانندگی تجدید نظر کرد ؟

 

جواب فلسفی دو سوال فوق : 

 

تقریبا همه ی کشورها قانون پوشش دارند .

قانون باید با حقوق اولیه و اساسی انسان ها مغایرت نداشته باشه و مقبولیت و پذیرش هم داشته باشد .

رد شدن از چراغ قرمز حقوق اولیه و اساسی مردم را نادیده می گیرد و قوانین آن مورد پذیرش مردم است . قانون شکنی در آن بسیار کم است و مردم آن را رعایت میکنند . اما اام بر حجاب اجباری مساله دیگری است و حتی فقها در طول تاریخ روی آن اجماع ندارند . . فهم و برداشت از یک متن چه ادبی یا دینی باشد به پیش زمینه های ذهنی بسیار مرتبط است فلاسفه سعی می کنند پیش زمینه ذهنی و سخن عالمان دیگر را از ذهن پاک کنند و با مواجهه با متن البته با مقدمات و دانشی که دارند نظر دقیق را کسب کنند در قرآن کریم در مورد واجب بودن حجاب آیه داریم اما در مورد این که ما می‌توانیم این واجب را بر دیگران به صورت اجبار حمل و تحمیل کنیم چیزی دیده نمی شود درست مثل نماز که می فرماید اقم الصلاة نماز را به پادار هیچ جا نگفته که اگر کسی نماز نمی خواند او را اجبار به این کار بکنید حتی فرزند خودمان را مجاز نیستیم اجبار به نماز کنیم که ستون دین است . (نکته : ممکن است بعضی ها بگویند که نماز ، بعد فردی دارد اما حجاب یک بعد فردی که مربوط به خود و دیگری بعد اجتماعی! بله درست است اما سوال مهم اینجاست پس چرا یک روایت تاریخی نیست از دوران حکومت حضرت علی ع و پیامبر ص که حجاب را امری عمومی بدانند و با بی‌حجابی برخورد داشته باشند هیچ مورد فقهی ، تاریخی نداریم ، در جلو تر با روایت امام صادق ع مشخص می‌شود ، اما یک مسئله ای در متون فقهی ما آمده که گفته است:

 

حجاب واجب و ضروری شرعی است اما اجباری نیست.

 

مرور بر مطلب اول : رابطه‌ی حجاب و عفاف یک رابطه‌ی منه وجه است ، نه مطلق!!!

ت باید بپذیرد که وقتی ادعا می‌کند لباسش لباس پیامبر است، یعنی معیارش را یک معیار کامل قرار داده و همین را به‌مثابه معیار نقد دست مردم می‌دهد. کسی که غنیمت می‌برد باید غرامت هم بپردازد. شما وقتی که این لباس را منتسب به انسان کامل می‌کنید، تلویحا این را به مخاطب‌تان گفته‌اید که معیار نقدتان هم باید کامل باشد. متاسفانه الان به‌طور عمده فضای غالب به‌صورت دوقطبی است و این گونه است که یا عده‌ای کاملا از حکومت دینی فارغ شده‌اند یعنی می‌گویند ما را اصلا با حکومت کاری نیست، یا این که توجیه‌گر هر آن چیزی شده‌اند که به حکومت و قدرت بازمی‌گردد. آیا اختلاس و ی مسئولان با استفادهٔ ابزاری از دین ، باعث گمراهی و کنار گذاشتن دین و اعتقادات نوجوان و جوانان و حتی بزرگسالان نشده است؟ 

من به‌عنوان یک نوجوان و پژوهشگر و محقق مسائل دینی حق اظهار و بیان نظر دارم گرچه بعضی ها میتوانند قبول نکنند به هر دلیل (ممکن است تحلیل بنده هم اشتباه باشد زیرا انسان ها ممکن الخطا هستند و بعضی‌ها معتقدند در این زمانه واجب الخطا. و به شما می‌گویم که حجاب یک ضرورت شرعی است. ضرورت شرعی هم از دیدگاه فقهی یک دعوت» است؛ یعنی می‌گوید که تو اگر می‌خواهی دین‌دار باشی، لازمه این دینداری رعایت این حدود است. در اصل دینداری اجبار نیست، چطور در فرعش می‌تواند اجبار باشد؟! این تناقض را کجا باید برد؟! حجاب از نظر دینی ضروری است ولی اجباری نیست و حتی اگر کسی پیدا شود که روی برخی مبانی خاص اجتهادی، فتوایش چیز دیگری باشد٬ نهایت این است که از استنباط فقهی خود می‌تواند خبر بدهد ولی هرگز نمی‌تواند اجباری بودن را بر گردن دین بگذارد. آن وقت اگر توسط دستگاه‌های قانونگذار جنبه قانونی و اامی پیدا کرد، کسی آن را نقد کند، قانون را نقد کرده، این دیگر نقد شریعت و نقد دین نیست.

 

آیت‌الله بروجردی به مرحوم آیت‌الله حق‌شناس گفته بود: یادت باشد که هیچ تلاش نکن مردم را مومن بکنی، فقط کاری کن که از ایمانشان کم نشود! همین که در این لباس باشی و بتوانی حرمت و اقتضائات آن را حفظ کنی دین مردم هم حفظ می‌شود. همین قدر که از ما رفتار و کرداری سر نزند که از داشته‌های مردم کم شود، کافی است».

 

 به نظر میرسد که اگر قرار باشد بدون وجود دلیل روشن از کتاب وسنت وسیره نبوی مردم را جبر به واجبی مثل حجاب کنیم به طریق اولی باید ملت را مجبور به نماز هم نمود چون عمود خیمه دین است و نهی کننده از فحشا ومنکر"ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر ".

دست از سر دین این ملت بردارید که از سر لجاجت شما دارند بی دین میشوند کمانکه نتیجه بسیار بدی دارد، مسئله این است که ما می‌توانیم به حجاب اعتقاد کامل داشته باشیم همینطور که اعتقاد کامل داریم اما بحث ما بر سر ضرورت اام و اجبار حجاب است که بسیاری از فقها این را نمی‌پذیرند و می‌گویند در زمان غیبت ما اجازه این کار را نداریم

 

جناب آقای محسن برهانی حقوقدان یک دادگستری : از دیدگاه حقوقی 

 

هیچ گناهکاری گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد. در این قانون شخصی را مجازات کردید که جرمی انجام نداده. کسی‌ که رانندگی می‌کند چه می‌داند خانم پشت سرش حجابش افتاده یا نه.چرا مجازاتش می‌کنید؟ 

 

تعزیر امر مباح»؛ قانونگذار دراین قانون امر مباح را تعزیر کرده. اینکه یک مردی الان آستینش را بالا بیاورد طوری که کتفش دیده شود،حرام است؟ طبق این قانون ازسال آینده در مناسک حج باید پلیس در فرودگاه بایستد مردان حاجی که پیاده می‌شوند را مجازات کند. 

 

اگر فقهای شورای نگهبان واقعا خواستند طبق فقه عمل کنند باید این قانون را رد کنند

 

 

✅آخرین خطبه پیامبر اسلام قبل از رحلت به روایت حجت الاسلام خدادادی

 

ای کسانی که بعد من به نام دین بر مردم حکومت خواهید کرد، مبادا مردم را به نام دین به فقر بکشانید که چنین فقری که جیب انسان‌ها را به نام دین خالی میکند، موجب کفر به دین خواهد شد ؛ 

 

آقای فلانی تو با عبا و عمامه بلایی بدتر از آتش نمرود که بر سر حضرت ابراهیم آورد تو بر سر این ملت آوردی تو مردم را بیچاره کردی

 

تو نباید از دین صحبت کنی دین مگر فقط حجاب و نماز است تو با اسم دین مردم را زمین گیر کردی و عده ای هر روز شکم هایشان بزرگتر و گردن هایشان کلفت تر می شود و مردم ضعیف تر.

 

 

حجاب، درچالش عبور از فقه به قانون» از دیدگاه حقوقی و قضایی و فلسفی و فقهی : 

 

❓سوال اصلی: آیا حجاب را از یک حکم فقهی و اام شرعی می‌توان به قانون رسمی و اام حکومتی تبدیل نمود؟

 

♦️در اینجا پذیرفته‌ایم که:

 --پوشش سر برای ن مسلمان واجب است.

-- دولت اسلامی مسئولیت اجرای احکام اسلامی را دارد.

 

ولی استدلال کرده‌ایم که تکلیف حجاب برعهده زن مسلمان است و اسلام در این خصوص، مسئولیت را برعهده دولت اسلامی قرار نداده است. یعنی این "حکم شرعی"، ظرفیت "قانون شدن" ندارد. 

 

یک سؤال ساده: 

 

زیان رساندن به بدن در دین اسلام "حرام" است. 

با هر وسیله‌ای که باشد.

 

 "کلّ مضرّ حرام"

 

تا آنجا که در انجام واجباتی مثل نماز و روزه اگر فقط "احتمال" آسیب وجود داشته باشد، آن واجب "حرام" می‌شود. 

یک اصل کلی هم برای فقها مطرح است که هر چیزی که محرز بشود که برای جسم انسان مضر است - ولو هیچ دلیلی از قرآن و سنت نداشته باشد - قطعاً حرام است.

 

در کنار حرام بودن آسیب زدن به بدن خود، زیان رساندن به جسم دیگران هم حرام و مشمول قصاص یا پرداخت دیه خواهد بود. 

 

پس حفظ بدن "واجب" است یعنی "قانون مؤکد اسلام" است.

 

طبق گزارش خبرگزاری تسنیم سالانه ۸ میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. که ۷ میلیون نفر مستقیما مصرف‌کننده هستند و ۱ میلیون نفر هم صرفا در معرض دود دخانیات قرار گرفته‌اند. 

 

حال به این مسئله بنگریم:

اگر تأکید دلواپسان بر واجب بودن حجاب است که حفظ بدن هم واجب است. 

اگر تأکیدشان به بُعد اجتماعی آن است و‌ضرر و زیانش برای سایرین که آمار کشتار سیگار چند میلیون نفر و بی حجابی صفر است! 

اگر تأکیدشان بر قانون است و رعایت آن، که رعایت قانون اسلام ارجح بر هر قانون دیگری‌ست. 

 

✅امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام با اصحاب خود نشسته بود که زنی زیباروی از کنارشان گذشت. چشم‌های همه به او خیره گشت.

امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام فرمودند:

((چشمهای این نرینِگان، حریصانه می‌نگرد و این نگریستن، مایه تحریک آنان است. هرگاه یکی از شما، زنی را دید و از او خوشش آمد، با همسر خود آمیزش کند؛ زیرا که او نیز زنی همانند همسر خود اوست.))

نهج البلاغة، الحکمة ۴۲۰

 

✍این روایت، چند نکته دارد:

یک) امیرالمومنین، در کنار اصحاب خود بودند نه میان مردم عادی. در میان اصحاب ایشان، انسان‌های پاک و وارسته و کم‌نطیری وجود داشتند.

 

دو) در روایت، اشاره شده همه اصحاب، خیره به صورت آن زن شدند. زنی که چنین توجهی از چنان اصحابی جلب می‌کند، قطعاً از حجاب عرفی جامعه (که درباره کیفیتش بین مورخین و فقها اختلاف وجود دارد) فاصله زیادی داشته است.

 

سه) بر خلاف رویه‌ای که می‌شناسیم، امیرالمومنین نه تنها تذکری به آن زن نمی‌دهند، بلکه به اصحاب خود تذکر می‌دهند که: 

((برادرم نگاهت!))

بدون اینکه به آن بانو بگویند:

((خواهرم حجابت!))

 

میان این ((علی)) که در نهج‌البلاغه و تاریخ خاک می‌خورد، تا آن ((علی)) که به نامش هر چه می‌خواهند می‌کنند، فاصله‌ای است مافوق تمام فاصله‌ها.

 

 

◀️حکم فقهی نگاه به موی ن مسلمان بی حجاب چیست؟ 

 

فتوای فقهای شیعه حرام بودن نگاه به موی زن مسلمانی است که مقید به حجاب و پوشش سر خود است. بدین معنا که اگر مثلا زن مسلمانی در محیطی خصوصی و یا ناخودآگاه بدون حجاب باشد، مردان مجاز به نگاه به موی او حتی بدون قصد شهوت نیستند. البته این حکم در مورد ن مسن و سالخورده که در مظان ازدواج نیستند، صدق نمی کند، چرا که آنها اساسا به تصریح قران (نور/ 60) مم به حجاب نبوده و می توانند بدون روسری و پوشش سر باشند. اما در این باره فتوای نسبتا مشهور دیگری وجود دارد که نگاه به موی آن دسته از ن مسلمانی که خود تقیدی به حجاب ندارند و اگر مورد تذکر و نهی از منکر قرار بگیرند، اعتنایی نمی کنند، بدون قصد شهوت جایز است. بر این اساس بر مردان مسلمان لازم نیست که در مواجهه با ن مسلمان شل حجاب یا بی حجاب از نگاه به موهای آنان چشم برگیرند و روی برگردانند. همان طور که در مورد ن غیر مسلمان اعم از اهل کتاب و یا خداناباوران نیز چنین است.

 

از جمله فقهای سرشناس شیعه که چنین فتوایی دارند عبارتند از:

ـ ملا احمد نراقی، مستند الشیعة فی أحکام الشریعة؛ ج‌16، ص 60

ـ سید محسن حکیم، منهاج الصالحین، ج 2، ص 275 

ـ سید ابوالقاسم خویی، همان، ج 2، ص 259 

ـ محمد اسحاق فیاض، همان، ج 3، ص 11

ـ جواد تبریزی، همان، ج 2، ص 333

ـ سید علی سیستانی، همان، ج 3، ص 14، المسائل المنتخبه، ص 398 

ـ ناصر مکارم شیرازی، استفتاءات جدید؛ ج‌2، ص 350

ـ آیت الله خمینی (تحریر الوسیلة؛ ج‌2، ص 244) و آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی (وسیلة النجاة ج‌3، ص 149) نیز با ملاحظه ای همین فتوا را دارند. 

 

مبنای این فتوای فقهای شیعه روایتی معتبر از امام صادق علیه السلام است که در دو منبع معتبر حدیثی شیعه با اندکی تفاوت در واژه ها آمده است. یکی کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص469) و دیگر کتاب کافی کلینی (الکافی ج‏5، ص: 524). این روایت حاوی این نکته و تعلیل صریح است که هر زنی چه مسلمان و چه غیر مسلمان اگر در برابر تذکر و نهی از بی حجابی، توجهی ـ به هر دلیل ـ نمی کند، نگاه مردان نامحرم به موی او حرام نیست. از برخی روایات دیگر چنین فهمیده می شود که حجاب به دلیل آن که برای ن، احترام و حریم ایجاد می کند واجب شده است و بدینوسیله ن از تعرض نگاه مردان در امان می مانند، حال اگر زنی مسلمان یا غیر مسلمان به هر دلیلی نخواسته باشد چنین حریمی را برای خود ایجاد کند، در این صورت نگاه مردان به او ـ البته بدون قصد شهوت ـ حرام نخواهد بود. (آیت الله منتظری، دیدگاهها، ص 572)

 

روایتی معتبر از امام صادق علیه السلام که می گوید نگاه غیر به موی ن مسلمان بی حجاب اشکال ندارد.

 

عموم فقها بر اساس این روایت فتوا به عدم حرمت نگاه به موی ن مسلمانی داده اند که مایل به پوشش موی خود نیستند.‌ 

متن و آدرس روایت : 

رَوَى اَلْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ صُهَیْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: لاَ بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شُعُورِ نِسَاءِ أَهْلِ تِهَامَةَ وَ اَلْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ اَلْبَوَادِی مِنْ أَهْلِ اَلذِّمَّةِ وَ اَلْعُلُوجِ لِأَنَّهُنَّ إِذَا نُهِینَ لاَ یَنْتَهِینَ » 

(من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۶۹)

 

رسما اعلام شده است که نگاه کردن به موهای ن مسلمان (علاوه بر غیر مسلمان) که خود مایل به پوشیدن آن نیستند، برای دیگر مسلمانان بدون قصد شهوت، مجاز است

 

◀️ برخورد امام علی (ع) با اختلاس گران 

 

 ✅ اختلاس گران اقتصادی همیشه در طول تاریخ وجود داشته اند ، اگر نگوییم همیشه لااقل در بیشتر مواقع اختلاس گران بزرگ با همکاری بخش هایی از حاکمیت توانسته اند به چپاول اموال عمومی دست یابند. 

امام علی (ع) نکوشید برای حفظ آبروی حکومت خود، اختلاس ها را پنهان کند یا عده ای از سرشاخه ها را بگیرد و کارگزاران ذی نفوذ را مخفی نماید؛ زیرا حکومت بر مردم در نگاه علی (ع) ـ حتی حکومت خودش ـ همچنانکه خود گفته بود به اندازه کفش پاره ای یا عطسه بزی یا استخوان خوکی در دست جذامی ارزش نداشت؛ مگر بتواند احقاق حقی کند. او حفظ حکومت خود را از اوجب واجبات نمی دانست. برای او برپایی حق، اصالت داشت، نه حکومت بر مردم به هر قیمت.

 

✅ یک نمونه از برخورد امام علی (ع) با یکی از کارگزاران خود که مرتکب خیانت در اموال عمومی شده بود را می توان در نامه آن حضرت به فرماندار اهواز دید. هنگامی که آن حضرت از خیانت ابن هرمه که ناظر بازار اهواز بود آگاه گشت، بلافاصله به رفاعة بن شدّاد فرماندار خود در اهواز نامه ای این چنین نوشت:  

 

✳️ هرگاه نامه به دستت رسید، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار، و او را به مردم معرّفى کن، و به زندانش افکن، و رسوایش ساز، و به همه بخشهاى تابع اهواز بنویس که من این گونه عقوبت شدیدی براى او معیّن کرده‏ام.  

مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهى کنى، که نزد خداوند خوار مى‏شوى. و من به زشت ترین صورت ممکن تو را از کار بر کنار مى‏کنم و خدا آن روز را نیاورد. 

هرگاه روز جمعه رسید او را از زندان در آور و 35 تازیانه بزن و در بازارها بگردان. و هر کس گواهى آورد (که ابن هرمه از او چیزى ستانده است)، او را با گواه خود قسم ده، و مبلغ مورد شهادت را از مال ابن هرمه بردار و به طلبکار بده.  

دوباره ابن هرمه را خوار و سرافکنده و بى‏آبرو به زندان بازگردان، و پاهایش را در بند گذار، و تنها براى نماز باز کن؛ فقط اگر کسى برایش خوراک یا آبی یا پوشاک یا زیراندازى آورد به او برسان. 

مگذار ملاقاتى داشته باشد که راه پاسخگویى در دادگاه را به او نشان دهد و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازد.  

اگر دانستى که کسى عذرى به او آموخته است که به مسلمانى زیانى مى‏رساند، او را نیز تازیانه بزن و به زندان انداز تا توبه کند.  

شبها زندانیان را به فضاى باز بیاور تا تفریح کنند جز ابن هرمه، مگر بترسى که بمیرد. در این صورت او را نیز با دیگران به حیاط زندان بیاور.  

اگر دیدى هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از 30 روز، 35 تازیانه دیگر به او بزن.  

براى من بنویس که در باره نظارت بر بازار چه کردى، و پس از این خائن، چه کسى را براى نظارت برگزیدى. در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را قطع کن».

 (دعائم الاسلام، ج2، ص532)

فلسفهٔ ضروریت حجاب با منابع فقهی از دیدگاه مهدی سلمانی

حجاب ,مردم ,نماز ,مسلمان ,امام ,اینکه ,ن مسلمان ,امام صادق ,نگاه مردان ,حضرت زهرا ,حضرت رسول ,زهرا علیها السلام ,تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً
مشخصات
آخرین جستجو ها